درباره نماي كلاسيك يا رومي

۳ بازديد ۰ نظر

نماي رومي يكي از متداولترين سبك هاي طراحي نماي ساختمان است كه در حال حاضر در كشورمان بسيار رواج يافته است. نماي رومي بر مبناي پوشش تمام و يا بخش اعظمي از نماي ساختمان با سنگ تراورتن ايجاد شده است. اولين تصور و برداشت شما از يك ساختمان چيست؟ مطمعناً نماي آن ساختمان است. نماي خارجي ساختمان در بحث دكوراسيون منزل از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد، نماي رومي كه به نماي كلاسيك هم شناخته مي شود به دليل داشتن شاخصه هاي زيبايي متعدد، افراد زيادي را به خود جذب مي كند. نماي كلاسيك  به خاطر معماري تقريباً پيچيده و استفاده از سنگ هاي مختلف تراورتن به گونه اي در تصور عموم، مخصوص ساختمان طبقه مرفه جامعه نقش يافته لذا طراحي به سبك نماي رومي مورد استقبال ويژه اي قرار گرفته است.

از منظر جامعه شناسان ساختمانهاي با نماي رومي به عنوان پاسخي به نياز جامعه در سندروم كاخ نشيني و تجمل گرايي ايجاد شده است كه در تضاد با سبك معماري اسلامي مي باشد.

نماي رمي

 با تمام انتقاداتي كه بر طراحي نماي رومي شده است كه بسياري از آنها نيز نا روا است اما بايد بپذيريم كه ساختمان هاي با نماي رومي جلوه شهر را از يكنواختي در آورده و به آن تازگي و زيبايي خاصي بخشيده اند. نماي رومي به دليل طراحي منحصر به فرد خود بر هر رهگذري تاثير گذار مي باشد. منتقدين استفاده از معماري متناسب با فرهنگ ايران زمين را رواتر از پيروي از سبك رم باستان مي دانند. اما واقعيت اين است كه سبك طراحي نماي رومي در واقع فقط مختص به رم باستان نمي شود، بلكه سير عظيمي از تاريخ معماري را در بر مي گيرد كه شامل ايران باستان نيز مي باشد بالاخص كه استفاده مكرر از الگوي كتيبه هاي تخت جمشيد و سرستونهاي زيباي آن، در طراحي نماي كلاسيك زيبايي اين سبك را صد چندان مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.